Wie een nieuwe auto aanschaft, heeft enkele jaren recht op fabrieksgarantie.
Bij de aankoop van een occasion is deze vaak verlopen. Om te voorkomen dat
je wordt geconfronteerd met onverwachte rekeningen omdat onderdelen wel heel
snel kapot gaan, bieden veel autodealers een garantieregeling.

Je kunt zo’n garantie ook beschouwen als een waarborg van kwaliteit, aangezien
de autoverkoper aansprakelijk is voor eventuele gebreken. Een
garantieregeling is niet wettelijk verplicht. Als deze niet standaard wordt
aangeboden, is het verstandig ernaar te vragen.

Meeneemprijs
Sommige dealers adverteren met een meeneemprijs, waarbij je de auto voor een
zacht prijsje kunt aanschaffen, maar geen beroep kunt doen op garantie. Dat
klinkt aanlokkelijk, maar brengt wel grote risico’s mee. Als je auto
vervolgens een gebrek vertoont, sta je met lege handen.

Ook van je rechtsbijstandsverzekering hoef je in dat geval waarschijnlijk
weinig te verwachten, omdat veel verzekeraars hulp weigeren als je
vrijwillig van een garantieregeling hebt afgezien. Je kunt in dat geval nog
wel op eigen houtje proberen je gelijk te halen bij de rechter, maar het is
de vraag of de kosten van een juridische procedure opwegen tegen de geleden
schade.

Wie denkt geen garantie nodig te hebben omdat het burgerlijk wetboek
voorschrijft dat een verkoper een deugdelijk product moet leveren, kan van
een koude kermis thuiskomen, waarschuwt de ANWB. "Bij de toepassing van
de wettelijke bepalingen wordt rekening gehouden met de verwachtingen die je
in de gegeven omstandigheden mag hebben. Dat betekent dat er gekeken wordt
naar de leeftijd van de auto, de kilometerstand, de koopprijs in relatie tot
de nieuwprijs en wat besproken is bij het verkoopgesprek", zegt
woordvoerder Annelies Tichelaar.

"Van een auto van tien jaar oud die je voor twintig procent van de
oorspronkelijke koopprijs koopt, mag je geen nieuwstaat verwachten."
Van het burgerlijk wetboek kun je dus geen wonderen verwachten. Een
garantieregeling is dan ook geen overbodige luxe.

Wassen neus
Maar als je met een kapotte remklauw bij de garage aanklopt, krijg je de
reparatie dan wel vergoed? Niet zelden blijkt de garantieregeling een wassen
neus.

Sommige dealers verlenen alleen garantie op het 'draaiende gedeelte' van de
auto. Dat gedeelte blijkt altijd verrassend klein te zijn, zegt de ANWB
desgevraagd. De belangenvereniging ziet ook weleens regelingen voorbij komen
die alleen het arbeidsloon betreffen of juist alleen de onderdelen. In dit
geval moet je als autobezitter dus altijd de onderdelen of het arbeidsloon
zelf ophoesten.

Heeft jouw autodealer een garantieregeling, informeer dan voor welke
onderdelen wel garantie geldt en welke niet - en hoe lang de garantie geldig
is. Je moet je wel realiseren dat een garantieregeling nooit absoluut is.
Als het mankement is ontstaan door verkeerd gebruik of een externe oorzaak,
vis je achter het net. Hoewel de bewijslast bij de verkoper ligt, kan dit
weleens tot vervelende discussies met de dealer leiden.

Ook zijn vaak zaken als autobanden en autoruiten uitgesloten. Hierover kan
weleens onenigheid ontstaan, want valt een autoruitverwarming ook buiten de
garantieregeling? Bij de Bovag-garantie is de redenatie dat het erom gaat of
de verwarming zijn functie wel of niet heeft verloren. Als één draadje het
niet doet, maar de auto wel verwarmd wordt, wordt dit niet altijd als een
gebrek beschouwd.

Informeer verder naar de garantie op accessoires. Deze wordt vaak niet
gegeven; behalve als de fabrikant ze erin heeft gemonteerd.

Slijtage
Een ander heikel punt betreft slijtage. Regulier onderhoud, zoals vervanging
van het luchtfilter, valt erbuiten. Maar als door slijtage een onderdeel
binnen de garantietermijn kapot gaat, valt dat er doorgaans wel onder.

Gezien de lijst met uitsluitingen en het grijze gebied waar je in verzeild
kunt raken, is het verstandig in de kleine lettertjes ook te kijken naar een
eventuele geschillenregeling.

Wie een auto koopt met Bovag-garantie - een regeling die tot stand is gekomen
in overleg met de ANWB en Consumentenbond - kan bij een conflict aankloppen
bij het Bovag-ANWB-bemiddelingsbureau. Als dat niets oplevert, kan voor
enkele tientjes de gang worden gemaakt naar de Geschillencommissie Vervoer,
een laagdrempelig klachteninstituut dat een bindende uitspraak doet.

Als je in het gelijk wordt gesteld, maar de dealer de uitspraak aan zijn laars
lapt, neemt Bovag de zorg uit handen.

Moet de garage een onderdeel op eigen kosten vervangen, dan is het autobedrijf
overigens niet verplicht nieuwe onderdelen te gebruiken. De garage moet het
mankement verhelpen, maar mag gebruik maken van onderdelen uit een
sloopauto, mits deze technisch in orde zijn.

Geschillencommissie
Vertoont je auto een gebrek tijdens de garantietermijn, ga dan direct terug
naar de verkoper. Doe je dit niet, dan is het niet meer mogelijk de kosten
op hem te verhalen.

Als de garage weigert de kosten voor zijn rekening te nemen, terwijl hij dat
gezien de garantieregeling wel zou moeten, stel hem dan schriftelijk in
gebreke. Vermeld in je brief een termijn waarbinnen de klacht moet worden
opgelost; meestal twee weken. Kondig ook aan welke stappen je gaat zetten
als het mankement niet binnen de gestelde termijn wordt verholpen.

Je kunt er bijvoorbeeld mee dreigen dat je dan een ander de reparatie laat
uitvoeren en de rekening naar de garage stuurt. Of dat je de auto wel bij de
garage laat repareren, maar onder protest zal betalen en de zaak zal
voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Kom je er niet uit, dan kun je je wenden tot de Geschillencommissie
Voertuigen. Je kunt ook een juridische procedure opstarten, maar dit is vaak
een kostbare zaak. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten,
kan deze de kosten dekken. Soms zit er ook een rechtsbijstandscomponent in
je autoverzekering. Check de polisvoorwaarden.

Lees ook:

Tweedehands Toyota Prius voor een prikkie

Hoe kan ik mijn auto het beste verzekeren?

Zo bespaar je op je autoverzekering

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl